ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 立正大学心理臨床センター
  3. 立正大学臨床心理学研究
  4. 第13号

発達障害特性による大学生活の困難性への支援―自閉症スペクトラム障害に対する大学生の援助意識に関する調査―

http://hdl.handle.net/11266/5590
http://hdl.handle.net/11266/5590
c8d61809-7f41-4ad6-8bba-4ccc6e5f9796
名前 / ファイル ライセンス アクション
bulletin13_p019_miyazaki_etal.pdf bulletin13_p019_miyazaki_etal.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-04-25
タイトル
タイトル 発達障害特性による大学生活の困難性への支援―自閉症スペクトラム障害に対する大学生の援助意識に関する調査―
言語
言語 jpn
キーワード
主題 自閉症スペクトラム障害, 大学生活, 援助意識, 特別支援教育, autism spectrum disorder, college life, attitude of helping, special needs education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 宮崎, 紗織

× 宮崎, 紗織

WEKO 6837

宮崎, 紗織

Search repository
中田, 洋二郎

× 中田, 洋二郎

WEKO 6838

中田, 洋二郎

Search repository
佐藤, 秀行

× 佐藤, 秀行

WEKO 6839

佐藤, 秀行

Search repository
永井, 智

× 永井, 智

WEKO 6840

永井, 智

Search repository
田村, 英恵

× 田村, 英恵

WEKO 6841

田村, 英恵

Search repository
Miyazaki, Saori

× Miyazaki, Saori

WEKO 6842

en Miyazaki, Saori

Search repository
Nakata, Yojiro

× Nakata, Yojiro

WEKO 6843

en Nakata, Yojiro

Search repository
Satoh, Hideyuki

× Satoh, Hideyuki

WEKO 6844

en Satoh, Hideyuki

Search repository
Nagai, Satoshi

× Nagai, Satoshi

WEKO 6845

en Nagai, Satoshi

Search repository
Tamura, Hanae

× Tamura, Hanae

WEKO 6846

en Tamura, Hanae

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、自閉症スペクトラム障害に焦点を当てて、発達障害の特性に関連する学生間の相互支援の在り方について検討する事を目的とし、大学生活において発達障害の特性によって生じやすい困難さに対して、周囲の学生はどのように理解し、その困難さに対して援助するか否かなど、大学生の援助意識についての実態調査を実施した。
 その結果、援助が必要と考えられても援助の手だてを見つけることが難しいこと、学生は困難さを抱える学生との社会的距離によって援助の可否を判断していること、しかし、その一方で困難を抱えている学生が親しい友人である場合においては援助を惜しまないことなどが示唆された。これらのことから、大学として発達障害のある学生に対して、発達障害の知識について啓発を慎重に検討していくことが、今後の課題として考えられる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, we focused on autism spectrum disorders, and we conducted research about the attitudes toward helping of university students for autism spectrum disorders( ASD).
 As a result, if they think that the student with difficulties related to ASD needs the help,
but it is difficult to help him not to find how to assist the student. The results also suggest
that they change attitudes of helping for the student with the difficulty by their social distance or their relations, on the other hand, if the student was their very close friend, they
spare no assistance to help him. From these, regarding the support to the students with
developmental disorders, we, as a university, should continue to carefully consider the
enlightenment about the knowledge of developmental disorders toward university students.
書誌情報 立正大学臨床心理学研究

巻 13, p. 19-29, 発行日 2015-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21883017
出版タイプ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
出版者
出版者 立正大学心理臨床センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:30:33.591853
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3