WEKO3
アイテム
表示媒体とフォントが作業成績と印象評価に与える影響
http://hdl.handle.net/11266/6578
http://hdl.handle.net/11266/6578daf337d2-cea6-46b7-9d8b-4c51e49fef9a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-28 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 表示媒体とフォントが作業成績と印象評価に与える影響 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | electronic device(en), font(en), dishabituation(en) 電子書籍(ja), フォント(ja), 脱馴化(ja) |
|||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
著者 |
小林, 梨紗
× 小林, 梨紗
× 髙橋, 尚也
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to analyze the influence of display devices (paper and electronic) and font on reading performance and impression evaluation. 28 university students participated in 2(paper / electronic)×2( normal font / special font) between design experiment. Dependent variables were reading performance (reading time / degree to understand the contents) and impression evaluation. As a result, there was no significant in reading performance depending on display devices and fonts. Participants had a favorable impression of the paper device rather than the electronic device, and the normal font had a preferable impression than the special font. Participants who like paper device preferred special fonts, and participants who like electronic device liked regular fonts. Based on above results, in reading, unfamiliar display device and font lead to undesirable impressions, but it was discussed that combinations of familiar fonts and display device with unfamiliar fonts and display device caused dishabituation. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、表示媒体(紙と電子媒体)とフォントが、読みの作業成績と印象評価に与える影響を分析する ことであった。大学生28名が、表示媒体(紙媒体・電子書籍)とフォント(通常フォント・特殊フォント)を独立 変数、作業成績(読み時間・内容理解度)と印象評価を従属変数とする2 要因参加者間計画の実験に参加した。そ の結果、いずれの表示媒体とフォントにおいても作業成績に有意な差は認められなかった。実験参加者は、電子書 籍よりも紙媒体を好ましいと評価し、特殊フォントよりも通常フォントを好ましいと評価した。紙媒体を好むほど 特殊フォントを好み、電子書籍を好むほど通常フォントを好むことが明らかとなった。以上の結果から、読書にお いて、不慣れな表示媒体やフォントは好ましくない印象につながるが、慣れたフォントや表示媒体に不慣れなそれ らを組み合わせることで脱馴化が生じる可能性が議論された。 |
|||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 立正大学心理学研究年報 巻 9, p. 71-76, 発行日 2018-03-31 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 21851069 | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 立正大学心理学部 | |||||||||||||
言語 | ja |