ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 心理学研究所
  3. 立正大学心理学研究所紀要
  4. 第15号

大学生の学業遅延傾向に関わる性格特性について

http://hdl.handle.net/11266/5948
http://hdl.handle.net/11266/5948
54707071-d0f7-4960-98d4-a12d7e309199
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo15_p033_furuya.pdf kiyo15_p033_furuya.pdf (915.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-06
タイトル
タイトル 大学生の学業遅延傾向に関わる性格特性について
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題 academic procrastination(en), Big Five personality(en), perfectionism(en), optimism(en)
学業遅延傾向(ja), Big5性格特性(ja), 完璧主義(ja), 楽観主義(ja)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 古屋, 健

× 古屋, 健

ja 古屋, 健

en FURUYA, Takeshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, our aim was to clarify the relationship between personality and academic procrastination
among university students. Based on the Academic Procrastination Scale developed by Kameda &
Furuya( 1996), new four scales( academic task aversiveness, procrastination, loss of organization, and
behavioral failures) were designed. New scales, Big Five Inventory, Multidimensional Self-oriented
Perfectionism Scale and Multidimensional Optimism Assessment Inventory were administered to 150
university students. Hypotheses were formulated to test the relationship. Multiple regression analysis
showed that conscientiousness negatively predicted academic task aversiveness, procrastination, loss
of organization and behavioral failures, and openness to experience negatively predicted academic task
aversiveness. A path analysis revealed that Neuroticism positively correlated with“ Concern over Mistakes”
which positively predicted academic task aversiveness. Neuroticism also showed the negative
correlation with“ Optimistic View on Abilities” indirectly related to procrastination.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は大学生の学業遅延傾向と性格との関係を明らかにすることである。学業遅延を測定するために、亀田・古屋(1996)の尺度を再構成して、課題特性を示す勉強嫌悪、結果を示す行動失敗、遅延傾向を示す遅延行動、計画実行性欠如の4 尺度を作成した。大学生150名に対して新学業遅延尺度、ビッグ5 尺度、新完全主義尺度(MSPS)、多面的楽観性測定尺度(MOAI)が実施された。重回帰分析とパス解析の結果、誠実性が勉強嫌悪、遅延傾向、行動失敗に、経験への開放性が勉強嫌悪に負の影響を与えていた。また、神経症傾向は完全主義下位尺度のミスを過度に気にする傾向(CM)に正の影響を与え、CM は勉強嫌悪を高めていた。神経症傾向は楽観主義下位尺度の楽観的な能力観に負の影響を及ぼし、外的要因への期待が遅延傾向に正の影響を及ぼしていた。
言語 ja
書誌情報 ja : 立正大学心理学研究所紀要

巻 15, p. 33-45, 発行日 2017-03-21
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13482777
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 立正大学心理学研究所
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:43:43.738120
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3