ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 心理学研究所
  3. 立正大学心理学研究所紀要
  4. 第15号

大学生の発達障害関連支援ニーズと修学上の移行スキル支援

http://hdl.handle.net/11266/5945
http://hdl.handle.net/11266/5945
af87e771-0e84-4990-bd12-146d2ba816cc
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo15_p007_shinoda_etal.pdf kiyo15_p007_shinoda_etal.pdf (1.6 MB)
license.txt license.txt (1.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-06
タイトル
タイトル 大学生の発達障害関連支援ニーズと修学上の移行スキル支援
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題 difficulties(en), behavioral problems(en), developmental disorders(en), special needs(en), transition support(en)
困難さ(ja), 問題行動(ja), 発達障害(ja), 特別支援ニーズ(ja), 移行支援(ja)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 篠田, 晴男

× 篠田, 晴男

ja 篠田, 晴男

en SHINODA, Haruo

Search repository
中莖, 里実

× 中莖, 里実

ja 中莖, 里実

en NAKAKUKI, Satomi

Search repository
篠田, 直子

× 篠田, 直子

ja 篠田, 直子

en SHINODA, Naoko

Search repository
高橋, 知音

× 高橋, 知音

ja 高橋, 知音

en TAKAHASHI, Tomone

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of the present study is to clarify the relationships between the awareness of difficulties
resulting from developmental disorders in college life and the severities of behavioral problems by
using self-report measures as well as to examine how the difficulties were decreased by promoting
self-understanding on transitional skill training. A total of 860 freshmen were asked to complete the
questionnaires. The result showed a significant positive relationship between the student difficulties
and problem severities. In particular, “difficulties due to ASD and ADHD” were related to “withdrawing”,
“thought problems” and “attention problems” exclusive of the influence on “anxiety and depression.”
These results suggested that the college students’ difficulties related to developmental disorders
demonstrated criterion-related validity and effectiveness to estimate special needs among the students.
Moreover, the questionnaires were used in a social skill workshop as a transitional support which
helped improve the student self-image.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、自記式の発達障害関連困り感質問紙と、問題行動質問紙による重症度の自覚の関連を明らかにし、こうした問題が自己理解を通して移行支援でいかに減じることが検討した。860名の新入生を対象に質問紙調査を行ったところ、“不安/抑うつ”を制御変数として、偏相関係数を求めた結果、特に、ASD 尺度と“引きこもり”、“社会性の問題”、ADHD 尺度と“注意の問題”との間で相関がみられた。本結果は、困り感尺度が基準案連妥当性を有することを示唆するとともに、支援ニーズのある学生にとっても有効な指標であることを示唆するものである。さらに、本研究では、移行支援として必要な社会技能のワークショップに当該尺度を活用することで、自己肯定性が向上する可能性を見出した。
言語 ja
書誌情報 ja : 立正大学心理学研究所紀要

巻 15, p. 7-17, 発行日 2017-03-21
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13482777
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 立正大学心理学研究所
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:43:48.269379
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3